Veelgestelde vragen
Hier leest u de antwoorden op onze veelgestelde vragen:
Continue glucose monitoring (algemeen)
Uit welke componenten bestaat de pleister/plaklaag van de Dexcom sensor?
De pleister van de Dexcom sensor bestaat uit een drukgevoelige acryllijm op een polyester gecoat gesponnen weefsel. De behuizing is aangesloten met cyanoacrylaat lijm. Beide lijmen zijn medische kwaliteitsmaterialen. Er zijn geen latex- of rundercomponenten in de lijm aanwezig.
Hoe kan ik mijn sensor extra bevestigen wanneer deze los dreigt te raken?
Het loslaten van de plaklijm heeft verschillende oorzaken. Je huidtype, transpireren, watercontact en bewegen kunnen ervoor zorgen dat de pleister van uw Dexcom sensor los dreigt te raken.
Door voor het aanbrengen van de sensor uw huid te ontvetten met alcohol zorgt u voor een betere hechting van de pleister. Probeer bij het aanbrengen ervoor te zorgen dat u de pleister zonder vouwen bevestigd. Indien de pleister op uw huid toch niet goed plakt en/of vroegtijdig loslaat kunt u een aantal producten proberen.
Skin Tac Wipes zijn doekjes waarmee u een extra lijmlaag aanbrengt op de huid. Hierdoor kunt u de pleister extra stevig laten hechten. Het is mogelijk Skin Tac Wipes in onze webshop te bestellen.
Opsite Flexifix is een tranparante kleeffolie op rol en bestaat uit een dunne kunststof film voorzien van een acrylaat kleeflaag. Het is mogelijk Opsite Flexifex in onze webshop te bestellen.
Waterbestendige tape is een tape in een leuke vorm die er voor zorgt dat je sensor of pomp langer kan blijven zitten. Diabetes Feel Goods verkoopt stickers en pleister voor uw Dexcom systeem en sensoren. Klik hier voor de website van Diabetes Feel Goods.
Is de Dexcom CGM goedgekeurd voor gebruik bij kinderen?
De Dexcom G4 /G5 sensoren hebben een CE goedkeuring voor gebruik bij kinderen vanaf twee jaar. Voorkeur plaatsen voor de sensor zijn buik en de bovenkant van de bil.
Wanneer kom ik in aanmerking voor vergoeding van het Dexcom CGM systeem?
CGM wordt niet rechtstreeks vergoed door uw ziektekostenverzekering. Er bestaat de mogelijkheid om via uw ziekenhuis in aanmerking te komen voor vergoeding.
Een aantal van de belangrijkste criteria om voor vergoeding in aanmerking te komen zijn:
Kinderen met type 1 diabetes
Volwassen type-1 diabeet, die moeilijk instelbaar is en/of grote onverklaarbare schommeling in de glucosewaarde heeft, in combinatie met een te hoog HbA1c
Zwangere vrouwen met bestaande diabetes ( type 1 en 2 )
Motivatie, kennis/kunde om de CGM therapie succevol te kunnen volgen
In het ziekenhuis waar u onder behandeling bent, kunnen afvullende criteria gelden.
Kan ik zelf een Dexcom G4 PLATINUM- of Dexcom G5 Mobile systeem aanschaffen?
Wij kunnen ons voorstellen dat de voordelen van CGM u zo aanspreken dat u bereid bent om zelf de kosten te dragen. Zelf aanschaffen behoort tot de mogelijkheden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice.*
Telefonisch: +31 (0)46 – 7507707
E-mail: sales@zkopehealthcare.com
*Bereikbaar op werkdagen tussen 09.00-17.00 uur.
Kan ik mijn Dexcom G4 en G5 ontvanger verzekeren ?
Als gebruiker van een Dexcom systeem loop je het risico om deze te verliezen of dat deze wordt gestolen. Een niet-gebruiker kan hem aanzien voor een i-POD of GSM. Als u uw insulinepomp hebt verzekerd bij Ocean Groepsverzekeringen, is het mogelijk uw Dexcom G4 ontvanger mee te verzekeren ( maximaal 500 euro). Hiervoor geldt een toeslag van 25 euro per jaar.
Voor inhoudelijk vragen over deze verzekering kunt u contact opnemen met Ocean Groepsverzekeringen.
E-mail: info@oceanadvies.nl
Telefonisch: 088-5775781
Dexcom G5 Mobile Systeem
Welke apparaten zijn compatibel met Dexcom CGM-apps?
Ga naar Dexcom compatibility om te bepalen of uw apparaat compatibel is.
Is er een Dexcom G5 Mobile-widget in de Apple Today-weergave?
Uw Dexcom G5 Mobile-app ondersteunt een handige functie met de naam Today-weergave, die kan worden geopend door vanaf de boven- of linkerkant van het scherm te vegen. U kunt uw CGM-informatie op uw mobiele apparaat controleren zonder de app te hoeven openen, zelfs wanneer het apparaat is vergrendeld.
U kunt uw widgets aanpassen door onder aan de Today-weergave op de knop Bewerken te tikken. Raadpleeg de instructies bij uw mobiele apparaat voor de meest recente informatie over het gebruik en het aanpassen van uw Today-weergave.
Kan ik mijn Dexcom CGM-gegevens bekijken op een Android Wear-horloge?
Ja, u kunt uw CGM inzien op uw pols! De Android-app ondersteunt Android Wear-horloges, zodat u op een discrete manier uw glucosewaarde, trendpijl en trendgrafiek kunt bekijken.
De Dexcom CGM-wijzerplaat instellen:
Houd de huidige wijzerplaat ingedrukt.
Blader naar de Dexcom-wijzerplaat en druk erop om hem te selecteren.
Raadpleeg de instructies van uw horloge voor meer informatie over het instellen van een wijzerplaat.
Uw Wear-horloge communiceert alleen met uw mobiele Android-apparaat, niet met de Dexcom G5-zender. U ontvangt geen glucosewaarden, alarmen of waarschuwingen op het horloge, tenzij het is verbonden met uw mobiele apparaat. Als u bijvoorbeeld uw horloge draagt wanneer u uw huis verlaat, maar uw mobiele apparaat thuis laat, ontvangt u geen CGM-gegevens.
Uw Wear-horloge synchroniseert uw actuele CGM-gegevens vanaf uw mobiele apparaat. Er kan een korte vertraging zijn voordat uw wijzerplaat de actuele informatie weergeeft.
Hoe koppel ik mijn G5 Mobile-zender met mijn mobiele apparaat?
Tijdens het uitvoeren van de installatiewizard moet u het serienummer van uw zender invoeren. Als u dit juist hebt ingevoerd, wordt u gevraagd om de sensor te plaatsen en de zender te bevestigen. Als u dat hebt gedaan, duurt het maximaal 30 minuten totdat uw mobiele apparaat en zender met elkaar zijn verbonden.
Werkt mijn G5 nog wanneer de app wordt gesloten?
U moet de app nooit afsluiten.
Om uw glucosewaarden, alarm en waarschuwingen te krijgen—of te delen met uw volgers,—moet de app op de achtergrond actief zijn.
Open de app door op het pictogram te drukken. Verlaat de app op een veilige manier door op de Home‐knop te drukken.
Hoe kan ik iemand mijn glucosewaarden laten volgen?
Nadat u uw Share-functies hebt geactiveerd, drukt u in het scherm Share-status op het tabblad Volgers. Daarna voert u de bijnamen en e-mailadressen van maximaal vijf volgers in. Voer het e-mailadres van de volger nogmaals in ter bevestiging (de volger krijgt op dit e-mailadres een e-mail met een uitnodiging). Wanneer u klaar bent met het toevoegen van volgers, drukt u op de knop Klaar.
De volger moet hiervoor de Dexcom follow app op zijn of haar telefoon downloaden.
Dexcom Clarity
Uit welke componenten bestaat de pleister/plaklaag van de Dexcom sensor?
De pleister van de Dexcom sensor bestaat uit een drukgevoelige acryllijm op een polyester gecoat gesponnen weefsel. De behuizing is aangesloten met cyanoacrylaat lijm. Beide lijmen zijn medische kwaliteitsmaterialen. Er zijn geen latex- of rundercomponenten in de lijm aanwezig.
Hoe kan ik mijn gegevens delen met behulp van een Dexcom-ontvanger?
Als u uw ontvanger uploadt naar het CLARITY-thuisgebruikeraccount, kunt u de gegevens van uw thuisgebruikeraccount delen met uw zorgverlener. Om te beginnen met delen, moet uw kliniek u via e-mail of per post een uitnodiging om te delen sturen.
U kunt u uw gegevens ook delen met een zorgverlener door uw kliniek uw Dexcom CGM-ontvanger direct te laten uploaden naar Dexcom CLARITY voor zorgverleners met behulp van de CGM accessoirekabel.
Dexcom meldingen
Wanneer krijg ik de melding ‘Sensor defect’?
Dit betekent dat uw sensor niet meer werkt. Verwijder de defecte sensor en vervang deze door een nieuwe.
Wat betekent het pictogram van een bloeddruppel?
Dit pictogram betekent dat u een kalibratie moet uitvoeren en wordt weergegeven wanneer het tijd is voor uw 12-uurs kalibratie-update, of dat op een ander tijdstip een extra kalibratie nodig is
Wat betekent de waarschuwing ‘Batterij van de zender bijna leeg’?
De batterij van de zender is bijna leeg en moet worden vervangen. Wanneer u deze melding ontvangt, kan uw zender binnen één week leeglopen. Als u nog geen zender hebt, moet u een nieuwe bestellen.
Wat betekent het zandloperpictogram?
Dit pictogram betekent dat de zender en sensor niet communiceren. Controleer of de zender goed in de sensorhouder is ingebracht. Als het pictogram niet binnen drie uur verdwijnt, kunt u contact opnemen met de plaatselijke distributeur, die u verder kan helpen.
Wat betekenen de vraagtekens (???)?
De vraagtekens betekenen dat de zender de sensorwaarden op dit moment niet begrijpt. U moet minimaal drie (3) uur wachten voor dat ze verdwijnen. Als ze na drie uur niet verdwijnen, kunt u contact opnemen met de plaatselijke distributeur, die u verder kan helpen.
Wat betekent de waarschuwing ‘Signaalverlies’?
De waarschuwing voor verlies van het signaal geeft aan dat uw ontvanger of mobiele apparaat niet communiceert. Dit kan gebeuren als u en de zender zich te ver van het weergaveapparaat bevinden of wanneer iets het signaal van de zender blokkeert, waardoor u geen glucosemetingen van uw sensor ontvangt.
CareSens
Ik wil de gegevens van mijn CareSens glucosemeter graag uploaden naar de computer?
Het uploaden van uw glucosewaarden naar de computer is mogelijk. Hiervoor heeft u de CareSens USB-kabel nodig. De CareSens USB-kabel is aan te schaffen in onze webshop.
Tevens heeft u een programma nodig waarna toe u de gegevens wilt uploaden. U kunt hiervoor kiezen voor de SMARTLOG software van CareSens of voor Diasend Personal. Kijk op de pagina Software voor meer informatie over beide producten. U kunt tevens u behandelaar om advies vragen.
Mijn CareSens glucosemeter geeft een error aan, wat nu?
Controleer de foutmelding via de gebruiksaanwijzing–>Onderhoud–> Foutmeldingen. In dit hoofdstuk van de gebruiksaanwijzing vindt u alle betekenissen van foutmeldingen. De gebruiksaanwijzing geeft een aantal tips om storingen te verhelpen.
Als u het probleem niet kunt verhelpen, neem contact op met de klantenservice.*
Telefonisch: +31 (0)46 – 7507707 E-mail: sales@zkopehealthcare.com
*Bereikbaar op werkdagen tussen 09.00-17.00 uur.
Welke mobile devices zijn geschikt voor de SMARTLOG app?
De SMARTLOG app werkt met de volgende mobiele apparaten:
Apple (iOS) mobiele apparaten die zijn geïnstalleerd met Apple iOS 8 en hoger, zoals:
iPhone 5 of nieuwer
iPad 4, iPad Air, iPad Air 2
iPad mini 2, 3, 4
iPad Pro
iPod touch 5 and 6
Android mobiele apparaten die zijn geïnstalleerd met Android Lollipop 5.0 en hoger, zoals:
Samsung Galaxy S4/S4 Mini/S5/S5 Mini/S6/S7
Samsung Galaxy Note 2/3/4/5
Samsung Galaxy A5
Hoe koppel ik mijn CareSens N Premier glucosemeter met mijn mobile device?
Stap 1 t/m 5 op uw glucosemeter:
Stap 1: Schakel de Bluetooth in op uw mobile device
Stap 2: Zet de CareSens N Premier glucosemeter aan
Stap 3: Druk de S-knop op de glucosemeter voor drie seconden in
Stap 4: ‘’SET’’ verschijnt in het scherm. Middels de pijltjes op de glucosemeter verschijnt ‘’Yes’’ op het scherm en duwt u nogmaals op de S-knop
Stap 5: ‘’BT’’ verschijnt in het scherm. Middels de pijltjes op de glucosemeter verschijnt ‘’PAIr’’ op het scherm en duwt u nogmaals op de S-knop
Stap 1 t/m 5 op uw mobile device:
Stap 1: Start de smartlog app
Stap 2:Kies ‘’Meer’’ à ‘’Meteraansluiting’’–>’’Bluetooth’’–>’’Zoek’’
Stap 3: Op uw mobile device vindt u nu ‘’CARESENS’’ icm met een 4-cijferige code. Duw op deze melding.
Stap 4: Uw glucosemeter laat nu een 6-cijferige pin zien, voer de pincode in en duw op ‘’OK’’
Stap 5: Uw glucosemeter en telefoon zijn gekoppeld en de opgeslagen testresultaten zijn nu ook zichtbaar in de smartlog app op uw mobile device
Mijn CareSens N Premier meter lijkt geen contact te maken met de SMARTLOG app. Waarom?
Indien uw CareSens N Premier glucosemeter niet op de SMARTLOG app aansluit, controleer dan of
Uw glucosemeter aan staat
Uw glucosemeter met de app heeft gekoppeld aan uw mobiele apparaat
De Bluetooth® functie op uw mobiele apparaat en uw glucosemeter is ingeschakeld
Uw glucosemeter dicht genoeg bij uw mobiele device ligt.
Als u het probleem niet kunt verhelpen, neem contact op met de klantenservice.*
Telefonisch: +31 (0)46 – 7507707 E-mail: sales@zkopehealthcare.com
*Bereikbaar op werkdagen tussen 09.00-17.00 uur.